תופעת העיכוב – the delay effect

תהליכי עבודה עם זוגות שבוחנים את האפשרות של גירושין הם תמיד התהליכים הכי מאתגרים והכי מורכבים שיש. הם מאתגרים משום שפעמים רבות מגיע זוג ששחק את מערכת היחסים עד תום וכעת בני הזוג חסרי רצון ואנרגיה לשמוע או לומר משהו זה לזאת. המורכבות בתהליך נובעת מכך שהתהליך צריך להתקיים גם בין בני הזוג ובדינמיקה ביניהם וגם בינם לבין עצמם קרי בתודעה שלהם.גירושין זה קודם כל שיחה שמתחילה בתודעה של אחד מבני הזוג וככל שהזוגיות צונחת כלפי מטה בספירלה מסחררת הרעיון שנקרא גירושין עשוי לקרום עור וגידים ועשוי להפוך למציאות

 

ישנן הרבה סיבות מדוע זה קורה ואיני מתכוון לכסות את כולן בפוסט הזה אבל אחת הסיבות היותר נפוצות היא תופעת העיכוב או the delay effect כפי שמכנים אותה באנגלית.תופעת העיכוב מדברת על כך שכיום אנחנו יודעים שמהרגע שזוג הגיע למסקנה שהוא צריך איזושהי עזרה זוגית והרעיון עלה ביניהם לוקח להם בממוצע שש שנים עד שהם פוגשים איש מקצוע שיעזור להם להחזיר את הקשר למוטב. המשמעות היא שפעמים רבות זוגות מגיעים לתהליכים בשלב שלא נשאר הרבה ממערכת היחסים. 

 

המטפורה שאני משתמש בה לתהליכים של זוגות שבוחנים את האפשרות של גירושין היא "טיפול נמרץ". אין יותר מידי מרחב להתפתח לחשוב לבחון ולעשות עבודה מעמיקה צריך לעשות כמה שיותר מהר את הדברים שיאפשרו לבני הזוג לחוות קרבה ובעקבותיה לשקם את מערכת היחסים. ב"טיפול נמרץ" כמו בטיפול נמרץ לא תמיד דברים מסתיימים על הצד הטוב ביותר וישנם מחירים כבדים לתהליך שמתנהל באופן הזה.

 

אז מדוע מתרחשת תופעת העיכוב?

ישנן 2 סיבות עיקריות. הראשונה היא מחסור במודעות וידע זוגי. במילים אחרות חוסר יכולת לאמוד ולדעת מה קורה בזוגיות שלי בצורה נכונה ומה בונה זוגיות טובה וחיי נישואים אוהבים ומספקים. אם תשאלו את רוב האנשים הם יאמרו לכם שהם יודעים מה בונה מערכת יחסים טובה ואכן לכל אחד יש את סט האמונות והתפיסות שלו. אבל אם תשאלו אותם מה משותף לכל הזוגות שנשואים באושר לאורך זמן? איך מייצרים ריכוך ותיקון במהלך מריבה? מהי גיהות של חיוביות ואיך זה משפיע על הזוגיות מרב האנשים יחשבו שאתם מדברים בסווהילית.במילים אחרות ידע ומודעות זוגית עוסקים ביותר מססמאות כגון: "כבוד הדדי" "הערכה" "אהבה" הם עוסקים בתופעות שמתרחשות בתוך חיי הזוגיות שלנו ,בתוך חייהם של כל זוג ובדברים הייחודיים שמאפיינים את הזוגיות שלנו. כלומר חוסר היכרות עם השפה הזוגית עשוי ליצור ולעודד את תופעת העיכוב בכך שפעמים רבות זוגות סבורים שמצבם מבחינה זוגית הוא טוב יותר ממה שהוא באמת.

 

בואו נדמיין ביחד סקלה שיש בה 4 מצבים המתארים את מצב הקשר והם מצוין, טוב, רע וקטסטרופה. תופעת העיכוב נוצרת משום שלעתים זוגות או לפחות אחד מבני הזוג סבור שהמצב מצוין ואילו זה לא המצב אלא המצב הוא טוב או לחליפין בני הזוג חושבים שהמצב הוא טוב והוא למעשה בתהליך של שחיקה מתקדמת. בעצם אם היינו מתייחסים לדרך שבה בני הזוג אומדים את מערכת היחסים שלהם היינו אומרים שמכשירי המדידה מקולקלים וזה נובע מכך שהשפה הזוגית חסרה.

 

הסיבה השנייה שבגינה מתרחשת תופעת העיכוב היא הפחד של הרבה זוגות לעשות תהליך לשדרוג הקשר שמא במידה והם יעלו את  הנושאים שמפריעים להם בתהליך הזוגי,התהליך יהפוך לזכוכית מגדלת השמה מיקוד אך ורק על הבעיות שלהם ומכאן שיוצר ריחוק ולמעשה התהליך יגרום לאותה תופעה שהוא אמור למנוע -שחיקה בחיי הנישואים.בסופו של דבר אותו דבר שבני הזוג חוששים ממנו קורה אם אכן קיימת שחיקה ומחכים 6 שנים עד שאין למעשה ברירה אלא להתחיל תהליך זוגי וכעת כבר אין מה להפסיד משום שבני הזוג ממילא הגיעו למצב שהם מדברים על גירושין.

 

הדרך להתמודד עם תופעת העיכוב היא ב 2 דרכים. האחת היא ברכישת ידע זוגי מהימן וברכישת שפה זוגית שתאפשר לבני הזוג לבחון לנתח ולבנות את מערכת היחסים שלהם באופן בטוח אוהב והרמוני לאורך זמן.ניתן לרכוש ידע כזה דרך ספרים סדנאות והרצאות טובות בתחום ובאופן כללי לפתח עניין וסקרנות לגבי ידע זוגי שעשוי להצמיח את הקשר של בני הזוג. לדוגמה אם הייתי אומר לכם שישנו חוקר ומטפל בעולם הזוגי שמצא את הדרך כיצד להביא לחיי נישואים בשלבים מתקדמים מין משכר חושים ומלא תשוקה – האם הייתם רוצים שאנקוב בשמו ואזכיר את שם הספר שהוא כתב? (את זה נעשה בפוסט הבא כשאכתוב על הקשר בין מין לחיי נישואים). הדרך השנייה להתמודד עם תופעת העיכוב היא להכיר בכך שהעולם של הייעוץ הזוגי מורכב מטיפול ויעוץ אך חלק גדול ממנו מורכב מהדרכה ובמידת הצורך כדאי להכיר יועץ זוגי שאליו אתם מתחברים וממנו הייתם רוצים לקבל הדרכה בעיקר על מנת לצמוח כזוג ולא על מנת להציל ספינה טובעת שרובה כבר נמצא מתחת לפני המים

אם אהבת את התוכן הזה ואתה מעוניין לקבל עוד ממנו 

By |