תהליכים זוגיים עם גברים

כמישהו שעובד עם זוגות ושותף שלהם ליצירת שינוי בחייהם הזוגיים,ברור ונהיר לי שהדרך שבה התהליך הזוגי מתנהל מול גברים ונשים היא פעמים רבות דרך שונה.ישנם אינספור הסברים למדוע הגישה היא אחרת ושונה בתהליך הזוגי מול גברים ונשים וחלק גדול מההסברים עוסק בשוני בין גברים ונשים.בפוסט זה וגם בבאים שיבואו אחריו אני לא אעסוק בסיבות מדוע שיטת העבודה היא שונה אלא במהי הדרך הטובה ביותר מניסיוני לעבוד עם גברים בתהליכים זוגיים ומהו הרציונאל לכך. כמו כן הפוסט הזה הוא פוסט ראשון בסדרה של פוסטים שתעסוק בסוגייה הנקראת גברים בתהליכים זוגיים.

 

הגישה לתהליך

לעיתים קרובות ניגשת אליי מישהי ואומרת לי בתום הרצאה,"הייתי מתה לבוא ולעבור תהליך עם בעלי אצלך אבל הוא פשוט לא מסכים". בהזדמנות זאת כדי לציין שבמקרים רבים הדרך שבה נשים וגברים תופסים תהליך זוגי היא שונה. עבור נשים המשמעות של הגעה לתהליך זוגי היא קבלת כלים ומיומנויות לחיזוק המערכת היחסים הזוגית-כלומר מעין השתלמות אינטימית. לעומת זאת עבור גברים תהליכים זוגיים נתפסים לעיתים כמרחב מאיים שיחריב את מערכת היחסים. היא מתיחסת לזה כמסגרת ללמידה וצמיחה והוא מתייחס לתהליך הזוגי כניתוח לב פתוח.

 

טיפ מספר אחד-ידע על הלא נודע הוא המפתח

אחת הסיבות שגברים מרגישים כל כך לא בנוח עם תהליכים זוגיים היא משום שפעמים רבות הם מגיעים לאחר שבת הזוג שלהם מכתיבה את זה מראש, לאחר שהיא דברה עם המטפל/ת הזוגית כאשר לנו הגברים אין מושג ירוק מה בדיוק יקרה שם. עבור גברים רבים השילוב של טיפול העוסק בנפש פלוס אי ידיעה מה הולך לקרות פלוס אף אחד לא ממש בדק איתם אם הם מוכנים להגיע הוא מתכון לאסון. לכן אחד הדברים החשובים ביותר שאפשרו לי עד היום ליצור שפה משותפת עם הגברים שנמצאים אצלי בתהליכים הוא שקיפות מקסימלית. אצלי תהליך זוגי מתחיל קודם כל בשיחת טלפון קצרה עם 2 בני הזוג בנפרד. מטרת השיחה היא לבחון מאיזה מקום כל אחד מגיע ולוודא שאכן בהגעה לאבחון איתי ישנה בחירה מודעת של 2 הצדדים כך שמהרגע הראשון כולם שותפים. שנית אני טורח להסביר ל2 בני הזוג ובעיקר לגברים איתם אני עובד בדיוק מה קורה באבחון ומהי מטרתו,כמה זמן הוא אורך,איך הוא בנוי וכמה זה יעלה להם משום שאני מוצא שככל שגברים יודעים יותר על מה הולך לקרות הם מרגישים הרבה יותר רגועים ונינוחים. אז העיקרון הוא לשתף אותם מהרגע הראשון כשווים בתהליך ולהפוך חלק גדול מהלא נודע לנודע עבורם. יותר מזה הרבה פעמים כאשר אותם גברים שלימים הופכים להיות שותפים לתהליך ולעתים גם לחברים שומעים את הדמות שנמצאת בצד השני של הקו הם מבינים שאין שם מפלצת אלא אדם בשר ודם כמוהם. ההיכרות הראשונית איתי,השותפות מהרגע הראשון עליה אני לא מוכן להתפשר ומתן האינפורמציה המדויקת מאפשרים להם לבחון את כל הסוגיה ממקום אחר. סוגיות נוספות שחשוב להתייחס אליהם בתהליכים זוגיים עם גברים הם, גברים ורגשות-איך עובדים עם זה? הרגעה עצמית לאחר מריבה ופיוס ,מדוע גברים מנסים לפתור את הקשיים עם פתרונות? אתייחס אליהן בפוסטים הבאים. 

אם אהבת את התוכן הזה ואתה מעוניין לקבל עוד ממנו 

ההתחלה, כמו כל ההתחלות, היתה לא פשוטה. כל צד הגיע עם הציפיות והרצונות שלו מהתהליך, כאלה שניתן לסכם בכך שהצד השני אשם בהכל ועכשיו המטפל יראה כמה שהוא/היא טועה.
מהר מאוד הבנו שזוגיות לא עובדת ככה. לאחר כמה מפגשי היכרות (בתחילה ביחד ולאחר מכן כל אחד בנפרד) התחילה העבודה האמיתית. צעד אחר צעד, באופן סיזיפי ומתסכל לעתים, מערכת היחסים שלנו פורקה לגורמים. בעזרתו של שי, דרך חשיפת האינטראקציות היומיומיות שלנו (וגם אלה הפחות שכיחות – הכואבות והקשות), התחלנו להבין טוב יותר איך הפרטנר שלנו חושב ומרגיש ומה הוא/היא צריכים בתוך מערכת היחסים. חלק מהתהליך היה פיתוח יכולות התקשורת שלנו (על אף שחשבנו שאנחנו כבר מתקשרים טוב) – היכולת להקשיב, לשאול שאלות פתוחות ולשוחח מתוך מקום של קבלה והבנה היוו אבן דרך בהצלחת התהליך.
זוהי דרך עם המון חשיפה ופגיעות ולא פעם יצאנו כואבים מהמפגש, אולם הצמיחה, האהבה וההתקרבות שבאו לאחר מכן היו ההישג האמיתי.
גבר בסוף תהליך זוגי
לכל המעוניין
אשתי ואני הגענו לשי עם מערכת יחסים מעורערת. מערכת היחסים בינינו התאפיינה בריבים מרובים, וכל ריב היה קשה וממושך.
אז ביקשנו משי ללמד אותנו כיצד לריב ולהישאר אוהבים.
וזה מה שהוא עשה.
נכנסנו עם שי לתהליך טיפולי בן מספר חודשים, במהלכו למדנו לזהות את הגורמים העומדים בבסיס המריבה, למדנו לדבר רגש ולא היגיון (שני דברים שונים לחלוטין למי שלא יודע…), למדנו להכיר את תרבויות המריבה השונות של כל אחד מאיתנו ולהשלכות האפשריות של ההבד
לים בניהן, למדנו לפתח שגרות תקשורת שמביאות אותנו אל הריב הבא בצורה טובה יותר וגורמות לו להתפתח בעצימות נמוכה יותר.
במהלך הטיפול השכיל שי, ברגישות, בתבונה ובתכליתיות, להתייחס ולפרק את כל המוקשים הרגשיים שנתקלנו בהן בדרך, לאזן את משאבי הטיפול ביני, לבין אשתי, לבין שנינו ביחד – מבלי לאבד את המיקוד במטרה הסופית.
כיום אנו כבר בשלהי התהליך, וניתן לאמר בפשטות שהטיפול של שי עובד. היום אנו רבים הרבה פחות, וכל ריב אורך הרבה פחות זמן ועצמתו פחותה בהרבה. החיים הרבה יותר טובים עבורנו כעת, כשאנו מסוגלים לראות ולהרגיש את אהבתנו זה לזו מבלי שערפל הריבים ימסך את ראייתינו.
ממליץ בחום על שי כמטפל זוגי
בכבוד רב
ג.
ג. לאחר סיום היעוץ הזוגי

 

By |